Dla ucznia
Dla rodzica
Pomoc i opieka
Ceremoniał
- Szczegóły
- Opublikowano: 18.07.2012 22:07
CEREMONIAŁ SZKOLNY
Szkoła Podstawowa im. Stefana Żeromskiego w Młynarach
SZTANDAR SZKOŁY
Sztandar Szkolny dla społeczności szkolnej jest symbolem Polski, symbolem Małej Ojczyzny, jaką jest szkoła i jej najbliższe środowisko. Uroczystości z udziałem sztandaru wymagają zachowania powagi, a przechowywanie, transport i przygotowanie sztandaru do prezentacji właściwych postaw jego poszanowania.
1. Sztandar przechowywany jest na terenie szkoły, w gabinecie dyrektora.
Poczet sztandarowy
1. Bierze udział w uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych organizowanych z okazji ważnych wydarzeń z życia szkoły, naszego miasta i kraju.
2. Wyznaczany jest co roku spośród uczniów klas piątych wyróżniających się w nauce, o nienagannej postawie i wzorowym zachowaniu. W jego skład wchodzą:
- chorąży pocztu – uczeń
- asysta – uczennica
- asysta – uczennica
3. Występuje w ubiorze odświętnym (biało – czarnym. Uczeń-ciemny garnitur , biała koszula i krawat ;uczennice-białe bluzki i ciemne spódnice).
4.Insygnia pocztu sztandarowego:
-biało – czerwone szarfy założone przez prawe ramię, zwrócone kolorem białym w stronę kołnierza, spięte na lewym biodrze
- białe rękawiczki
Postawy sztandaru i pocztu sztandarowego
1. „zasadnicza” – sztandar położony na trzewiku drzewca przy prawej nodze na wysokości czubka buta. Drzewce przytrzymywane prawą ręką powyżej pasa, łokieć prawej ręki lekko przyciśnięty do ciała. Lewa ręka jest w pozycji „zasadniczej”.
2. „spocznij” – sztandar trzymany przy prawej nodze jak w postawie „zasadniczej”. Chorąży i asysta w postawie „spocznij”.
3. „na ramię” – chorąży kładzie drzewce prawą ręką (pomaga lewą) na prawe ramię i trzyma je pod kątem 45 stopni. Płat sztandaru musi być oddalony od barku przynajmniej na szerokość dłoni.
4. „prezentuj” – z postawy „zasadniczej” chorąży podnosi prawą ręką sztandar do położenia przy prawym ramieniu (dłoń prawej ręki na wysokości barku), następnie lewą ręką chwyta drzewce sztandaru tuż pod prawą, po czym opuszcza prawą ręką drzewce sztandaru do położenia pionowego przy prawym ramieniu. Lewa dłoń chwyta drzewce poniżej prawego barku.
5. salutowanie sztandarem w miejscu – wykonuje się z postawy „prezentuj”, chorąży robi zwrot w prawo skos z równoczesnym wysunięciem lewej nogi w przód na odległość jednej stopy i pochyla sztandar w przód do 45 stopni. Po czasie „salutowania” przenosi sztandar do postawy „prezentuj”.
6. salutowanie sztandarem w marszu – z położenia „na ramię” w taki sposób jak przy salutowaniu w miejscu. Komendy: „na prawo patrz” – pochyla sztandar; „baczność” – bierze sztandar na ramię.
Przekazanie sztandaru
Przebieg:
Osoba prowadząca wydaje komendę:
„Proszę o powstanie. Baczność! Sztandar wprowadzić!”
Wejście pocztu sztandarowego (zajęcie miejsca po lewej stronie od wejścia)
„Do hymnu” (postawa sztandaru: salutowanie w miejscu)
„Po hymnie!” (postawa sztandaru: prezentuj, a potem spocznij)
„Baczność! Pani wicedyrektor, „osoba prowadząca” melduje gotowość szkoły do przekazania Sztandaru.
Do przekazania Sztandaru wystąp”.
Oba poczty zbliżają się w stronę dyrektora szkoły (postawa sztandaru: podchodzi w postawie „prezentuj”, a potem w postawie „salutowanie w
miejscu”).
Chorąży z pocztu przekazującego Sztandar:
„Przekazuję wam Sztandar – symbol Szkoły Podstawowej im. Stefana Żeromskiego w Młynarach. Opiekujcie się nim i godnie reprezentujcie naszą szkołę”.
Chorąży z pocztu przyjmującego sztandar:
„Przyjmujemy sztandar szkoły. Będziemy o niego dbać, sumiennie wypełniać swoje obowiązki i godnie reprezentować Szkołę Podstawową
im. Stefana Żeromskiego w Młynarach”.
Chorąży klęka i całuje Sztandar (postawa sztandaru: „prezentuj”).
Chorąży przekazujący Sztandar podchodzi dwa kroki do przodu i oddaje sztandar chorążemu przyjmującemu Sztandar.
Asysta pocztu przyjmującego sztandar podchodzi do chorążego (postawa sztandaru: „prezentuj”).
Osoba prowadząca wydaje komendę:
„Sztandar wyprowadzić!” (pierwszy wychodzi poczet przekazujący Sztandar, a za nim poczet przyjmujący).
UROCZYSTOŚCI ROCZNICOWE
Wprowadzenie sztandaru
Lp. |
Komendy i ich kolejność |
Opis sytuacyjny zachowania się uczestników po komendzie |
Poczet sztandarowy |
Sztandar |
1. |
proszę o powstanie |
uczestnicy powstają przed wprowadzeniem sztandaru |
przygotowanie do wejścia |
postawa "na ramię" |
2. |
"baczność", sztandar wprowadzić |
uczestnicy w postawie "zasadniczej" |
- wprowadzenie sztandaru - zatrzymanie na ustalonym miejscu |
- w postawie "na ramię w marszu" - postawa "prezentuj" |
3. |
"do hymnu" |
uczestnicy jak wyżej |
postawa "zasadnicza" |
Postawa "salutowanie w miejscu" |
4. |
"po hymnie" |
uczestnicy w postawie "spocznij" |
spocznij |
- postawa "prezentuj" - postawa "spocznij" |
5. |
można usiąść |
Uczestnicy siadają |
spocznij |
- postawa "spocznij" |
Wyprowadzenie sztandaru
Lp. |
Komendy i ich kolejność |
Opis sytuacyjny zachowania się uczestników po komendzie |
Poczet sztandarowy |
Sztandar |
1. |
proszę o powstanie |
uczestnicy powstają przed wyprowadzeniem sztandaru |
spocznij |
- postawa "spocznij" |
2. |
"baczność", sztandar wyprowadzić |
uczestnicy w postawie "zasadniczej" |
- postawa "zasadnicza - wyprowadzenie sztandaru |
- postawa "zasadnicza" - postawa "na ramię w marszu" |
3. |
spocznij |
uczestnicy siadają lub opuszczają miejsce uroczystości |
---------------- |
---------------- |
Ceremoniał przekazania i ślubowania pocztu sztandarowego - odbywa się w czasie Święta Patrona Szkoły, który obchodzony jest w pierwszy piątek czerwca każdego roku szkolnego. Przed wprowadzeniem sztandaru należy odczytać uchwałę Rady Pedagogicznej z podaniem nazwisk obsady pocztu sztandarowego.
Lp |
Komendy i ich kolejność |
Opis sytuacyjny zachowania się uczestników |
Poczet sztandarowy |
Sztandar |
1. |
proszę o powstanie |
uczestnicy powstają |
postawa "spocznij" |
postawa "spocznij" |
2. |
"baczność", sztandar wprowadzić |
uczestnicy w postawie zasadniczej |
- wprowadzenie sztandaru - zatrzymanie się na ustalonym miejscu |
- postawa "na ramię w marszu" - postawa "zasadnicza" |
3. |
poczet sztandarowy w składzie: -chorąży ucz... -asysta ucz... ucz... Wystąp! |
uczestnicy postawa "zasadnicza", nowy skład pocztu występuje i ustawia się: chorąży z przodu sztandaru, asysta przodem do bocznych płaszczyzn sztandaru w odległości 1 metra od sztandaru |
postawa "zasadnicza" |
- postawa "zasadnicza" - postawa "prezentuj" |
4. |
"do ślubowania" |
uczestnicy postawa "zasadnicza", nowy skład pocztu sztandarowego unosi prawe dłonie (palce jak przy salutowaniu) na sztandar i powtarza tekst ślubowania |
postawa "zasadnicza" |
postawa "salutowanie w miejscu" |
5. |
"po ślubowaniu" |
uczestnicy postawa "spocznij", nowy skład pocztu opuszcza dłonie po ślubowaniu |
postawa "zasadnicza" |
postawa "prezentuj" |
6. |
"baczność" - sztandar przekazać |
uczestnicy postawa "zasadnicza" |
-dotychczasowa asysta przekazuje insygnia -ustawia się obok nowej asysty po lewej i prawej stronie |
-chorąży przekazuje sztandar -ustawia się obok przekazanego sztandaru, sztandar w postawie "spocznij" |
7. |
"baczność" chorąży ucz... asysta ucz... ucz... odmaszerować "spocznij" |
uczestnicy postawa "zasadnicza", uczestnicy nagradzają brawami ustępujący poczet, który przechodzi na wyznaczone miejsce
|
postawa "zasadnicza"
postawa "spocznij" |
postawa "prezentuj"
postawa "spocznij" |
8. |
"baczność"
"sztandar wyprowadzić" |
uczestnicy postawa "zasadnicza" |
postawa "zasadnicza" wyprowadzenie sztandaru |
postawa "zasadnicza" postawa "na ramie w marszu" |
9. |
"spocznij" |
uczestnicy siedzą |
------------- |
------------- |
Ceremoniał ślubowania klas pierwszych
Lp. |
Komendy i ich kolejność |
Opis sytuacyjny zachowania się uczestników |
Poczet sztandarowy |
Sztandar |
1. |
proszę o powstanie |
uczestnicy wstają |
------------- |
------------- |
2. |
"baczność" - sztandar wprowadzić |
uczestnicy postawa "zasadnicza" |
-wprowadzenie sztandaru -zatrzymanie na ustalonym miejscu |
-postawa "na ramię w marszu", -postawa "zasadnicza" |
3. |
"do ślubowania" |
uczestnicy postawa "zasadnicza", ślubujący podnoszą prawą rękę do ślubowania (palce jak przy salutowaniu) na wysokość oczu |
postawa "zasadnicza" |
-postawa "prezentuj" -postawa "salutowanie w miejscu" |
4. |
"po ślubowaniu" |
uczestnicy "spocznij", ślubujący opuszczają rękę |
postawa "spocznij" |
-postawa "prezentuj" -postawa "zasadnicza" |
5. |
"baczność" - sztandar szkoły wyprowadzić |
uczestnicy postawa "zasadnicza" |
-postawa "zasadnicza" -wyprowadzenie sztandaru |
-postawa "zasadnicza" -postawa "na ramię w marszu" |
6. |
"spocznij" |
uczestnicy siadają |
------------ |
------------ |
Ceremoniał ślubowania klas kończących szkołę
Przebiega podobnie jak ślubowanie klas pierwszych. W punkcie 3 i 4 uroczystości podaje się komendę: "do przyrzeczenia" i „po przyrzeczeniu".
Adela, Felicyta, Klemens